Hukum Matawang Kertas
Secara umumnya ulama berbeza pendapat dari sudut adakah matawang
hanya terhad kepada emas dan perak sahaja. Sebahagian ulama berkata
hanya emas dan perak sahaja yang menjadi matawang.
Manakala sebahagian ulama yang lain berkata apa-apa sahaja dapat
menjadi matawang, selagi mana ia dapat berfungsi sebagai medium
pertukaran yang diterima dalam masyarakat.
Selepas emas tidak lagi menjadi sandaran matawang bermula dari 1971.
Maka ulama-ulama semasa telah berbincang untuk mendepani situasi ini
kerana medium pertukaran (medium of exchange) yang standard, adalah sesuatu yang penting dalam hidup kita semua.
Maka pada 1986 Akademi Fiqh Sedunia yang berpusat di Jeddah telah
mengeluarkan fatwa. Sesungguhnya matawang kertas mempunyai kesan, dan
sifat yang sama seperti matawang emas dan perak atau matawang
bersandarkan emas dan perak.
Halal Digunakan Untuk Tujuan Tertentu
Justeru matawang kertas adalah halal digunakan untuk tujuan zakat, perniagaan dan lain-lain termasuklah hukum riba juga terguna pakai dalam penggunaan matawang kertas.
Akademi Fiqh Sedunia atau Majma Fiqh al-Islami merupakan badan fatwa
antarabangsa yang membincangkan pelbagai isu berkaitan umat Islam.
Manakala AAOIFI (Accounting and Auditing Organization for Islamic
Financial Institutions) adalah badan fatwa antarabangsa yang fokus,
terhadap isu-isu berkaitan kewangan dan ekonomi Islam.
Maka berdasarkan konsep Qiyas yang diterima pakai dalam situasi ini,
maka matawang kertas merupakan barang ribawi yang mempunyai sama ‘illahnya dengan emas dan perak tetapi berbeza jenis.
Kerajaan-kerajaan negara umat Islam juga menerima pakai pandangan
fatwa ini. Justeru adalah wajib untuk kita mengikut fatwa yang telah
menjadi undang-undang negara.
Fatwa yang Disahkan Oleh Akademi Fiqh Sedunia
Keputusan Akademi Fiqh Sedunia ini diterima pakai oleh Majlis Syariah
Accounting and Auditing Organisation for Islamic Financial Institutions
(AAOIFI), yang berpusat di Bahrain pada tahun 2000.
Malah dokumentasi fatwa AAOIFI berkaitan urusniaga matawang ini, adalah dokumentasi fatwa yang pertama kerana medium pertukaran merupakan rukun penting dalam perniagaan.
Justeru pembelian atau pertukaran matawang kertas dengan emas dan perak wajib berlaku secara serah tunai, dan bayar tunai dalam satu sesi urusniaga tanpa ada sebarang penangguhan. Contohnya seperti berikut:
- RM 100 untuk membeli 1 gram emas mesti berlaku secara tunai.
- RM 1000 untuk membeli 250 gram perak mesti berlaku secara tunai.
Maka, kita mesti mengelakkan daripada membuat urusniaga emas secara
tempah, sama ada bayar dulu hari ini dan dapat emas 7 hari kemudian,
atau pun bayar dulu hari ini dan pos kemudian tanpa ada mekanisma
urusniaga yang betul.
Kita juga jangan membeli secara hutang ataupun installment. Tunggu cukup duit dahulu baru beli.
Sekiranya kita mahu ‘menempah barang kemas’ pula, jual beli emas mesti berlaku secara tunai. Kemudian barulah urusan upah membuat barang kemas dibuat.
Bagaimana Urusniaga Emas Perak yang Patuh Syariah?
#1 – Emas dan Perak Mesti Ada
Sekiranya stok emas cuma ada 1025 gram, maka penjual emas hanya dapat
menjual 1025 gram sahaja, walaupun permintaan melebihi dari jumlah yang
ada. Penjual tidak boleh menjual emas yang dia tidak ada atas dasar tempahan.
Penjual juga tidak boleh menjual emas yang mempunyai sekatan tertentu
seperti emas yang masih dalam pajakan atau gadaian (ar-rahnu). Selepas
emas itu tiada sekatan lagi barulah ia boleh dijual seperti biasa.
Apa yang dibenarkan cuma janji sebelah pihak (wa’ad / promise)
untuk membeli atau menjual emas dan bukan transaksi jual beli. Aplikasi
wa’ad ini perlu diteroka dengan lebih terperinci, untuk mewujudkan
mekanisma ‘lock’ harga yang patuh Syariah.
Tuan puan yang mahukan penjelasan terperinci dapat merujuk kepada Syariah Standard #1 AAOIFI, mengenai pertukaran matawang.
#2 – Bayar Secara Tunai
Pembayaran tunai tidak bermaksud mesti duit fizikal berubah tangan.
Atas sebab-sebab tertentu duit fizikal tidak dapat dibawa, maka apa yang
penting duit mesti cukup dalam akaun bank.
Kemudian kita dapat mengeluarkan cek, telegraph transfer, ATM
transfer, debit card transfer mahupun internet banking transfer. ‘Kad
kredit’ dari perbankan Islam yang berdasarkan kontrak Bai’ Inah mahupun
Tawarruq, dapat digunakan untuk membeli emas dan perak.
Kerana ‘kad kredit’ perbankan Islam adalah berbeza prosesnya dengan
kad kredit perbankan riba. Tuan puan yang mahukan penjelasan terperinci
dapat merujuk kepada Syariah Standard #1 AAOIFI mengenai pertukaran
matawang.
#3 – Serah Emas Perak Secara Tunai
Penyerahan emas secara tunai juga tidak bermaksud emas dan perak fizikal berubah tangan. Penjual dapat memberikan resit atau sijil yang membuktikan kewujudan emas dan perak sama, dan status resit atau sijil ini perlu sama seperti geran hartanah.
Apa yang penting, sijil itu dikeluarkan berdasarkan emas dan perak
yang memang ada dalam simpanan penjual, dan bukannya resit atau sijil
emas yang belum ada lagi.
Selepas resit atau sijil ini dikeluarkan, maka barulah kita uruskan
proses penghantaran emas perak fizikal kepada pembeli dengan cara yang
dipersetujui.
Credit to: majalahniaga.com
No comments:
Post a Comment